Rädda Ramsöfärjan!


Bakgrund: Västtrafik har i och med upphandling som börjar 2025 föreslagit att lägga ned färjelinje 890 som går från Strömstad till Ramsö. Detta baserat på ett enligt öborna felaktigt underlag.

Nedläggning av färjelinje 890 skulle innebära en utarmning av det
unika livet i Bohusläns skärgård, ett kulturarv som bör bevaras för
kommande generationer.

Här har vi sammanställt argumenten och mötesnoteringarna från arbetsgruppens möte med Strömstad kommun måndag 5/9. Detta dokument är nu en offentlig kommunal handling i o m att vi skickat den till Strömstad kommun. Dom kan använda detta dokument för att påverka Västtrafik via sina politiska kanaler.

Fortsättningsvis uppmanar vi ALLA att fortsätta skriva inlägg till Västtrafik.
Här finns en lista med deras styrelsemedlemmar. Fundera också på om vi ev kan använda oss av andra mediekanaler för att nå ut med våra argument och frågor.

Vi fortsätter alla kämpa för Ramsöfärjans överlevnad!

Nedan finns sammanfattningen av mötet med kommunen som var i tisdags (5/9). Där finns också Carl Lamms skrivelse som beskriver värdet av färjan, som kan tjäna som inspriation och som det går utmärkt att låna ur.

Viktiga personer att informera:

Louise Jeppsson (V) Ordförande Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden (V) Västra Götalandsregionen louise.jeppsson@vgregion.se

Bijan Zainali (S)
Styrelseordförande Västtrafik.
bijan.zainali@vgregion.se




Öppet brev från Carl Lamm i Södergården

Synpunkter på behov av fortsatt färjtrafik  Strömstad-Ramsö (linje 890)

Färjan till Ramsö började 1976 med följande huvudsyften som fortfarande är aktuella:

  1. Med morgonturen kunde Ramsöborna resa in till Strömstad för att handla  och sedan återvända med eftermiddagsturen. Detta var väldigt viktigt och uppskattat och är det fortfarande.
    Vi som bor på Ramsö är vana att enbart veckohandla, därför blir det stora mängder för varje handlingsresa. Vi kan också få matvaror nedkörda till färjan på eftermiddagen, ofta flera ”banankartonger” per hushåll.
  2. Resa till  och från Ramsö  för boende  och gäster. Antalet  dagsbesökare begränsas dock  av att morgonturerna utgår från Koster och inte Strömstad.
  3. Oändliga mängder med tyngre, skrymmande gods transporteras  vid varje tur med färjan till ön, såsom kylskåp, möbler, jord/gödselsäckar, virke, cyklar, gräsklippare mm.

När båten anländer på eftermiddagen är det folkfest i hamnen. Alla samlas på kajen som är full av handkärror och numera även några fyrhjulingar. Alla hjälps åt att lasta av båten. Detta är en social händelse och väldigt viktig för öns sammanhållning liksom  den trevliga samvaron under resorna med den nyrenoverade fina Kosterfärjan 2.

I Västrafiks förstudie anges egna båtar och taxibåt som tillräcklig ersättning för färjan.

  1. Det finns idag bara  ett fåtal privata  båtar som klarar resan till Strömstad i frisk vind.   Det är inte realistiskt att alla skaffar  stora egna båtar. Båtplatserna på Ramsö skulle inte räcka till för att alla fastigheter (27 st).
    Kollektivtrafik är också  att föredra ur ett miljöperspektiv. 
  2. Taxibåten  är mycket uppskattad  som ett komplement  till färjan och används särskilt  för hemfärder på söndagar liksom för resor på andra än fredagar.

Taxibåten tar bara  10-12 passagerare. Den kan heller inte ta med skrymmande övrigt gods .

Taxibåten är heller inte lämplig för äldre och funktionshindrade.

Sammanfattning:
Ramsö är en unik ö med sitt utsatta läge och långa avstånd till fastlandet, välkänd för sin vackra natur, fina bad och välbevarade  bebyggelse och välkomnande skyddad hamn.
Det bör  vara ett allmänintresse för VGR  och  Strömstads kommun och därmed Västtrafik att Ramsö och livet här  som vi känner det kan fortleva.
Livet här kommer att försvåras kraftigt om färjan dras in. Det blir  också  betydligt svårare att vårda öns alla byggnader och dess marker som uppskattas av alla som bor här men också av de många gäster som besöker ön både med färja och egen segel/motorbåt. 

Carl Lamm 
delägare i Södergården på Ramsö sen 1970
,

Ett svar till “Rädda Ramsöfärjan!”

  1. Vi lever i en tid där det kommer ständiga nya nedmonteringar av ett fungerande samhälle. Hoppas att det går att vinkla kommunens syn på en levande skärgård och tillsammans med västtrafik låta länken till fastlandet leva kvar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *